STRATEGI BISNIS ANGKRINGAN KOPI JOSS SEBAGAI PENDUKUNG PARIWISATA KOTA YOGYAKARTA SELAMA PANDEMI COVID-19

Dyah Wahyuning Tyas, Haritsah Kusumaningrum, Pipin Kusumawati, Harits Dwi Wiratma

Abstract


This study identifies internal and external factors to determine the strategy used by angkringan stalls in an effort to survive during the Covid-19 pandemic and support tourism and improve the welfare of sellers. This research method uses a quantitative descriptive SWOT analysis based on primary data from interviews and questionnaires by random sampling. The results of the analysis of the SWOT matrix strategy formulation found that the highest order priority occurs in the Strengths – Opportunities condition (3.5589). Strengths – Opportunities strategy can maximize strengths and take advantage of opportunities so that the Cartesian quadrant direction supports an aggressive growth strategy and angkringan has the potential to grow and develop as a tourism support business. 

 

 


Keywords


Angkringan Kopi Joss; Quantitative SWOT; Tourism; Yogyakarta

Full Text:

PDF

References


Arifin, A. P. R. (2017). Pendekatan Community Based Tourism Dalam Membina Hubungan Komunitas Di Kawasan Kota Tua Jakarta. Jurnal Visi Komunikasi, 16(01), 111-130.

Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Mousa, M. M., Erkan, I., & Rahman, M. (2021). SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, 6(1), 55-73.

Damanik, D., Nasrullah, N., Purba, B., Arfandi, S. N., Abdillah, D., Raditya, R., ... & Faried, A. I. (2022). Ekonomi Pariwisata: Konsep, Pemasaran dan Pembangunan. Yayasan Kita Menulis.

Harsan, I. W. (2017). Studi Tentang Penertiban Pedagang Kaki Lima Oleh Dinas Pasar Di Pasar Segiri Kota Samarinda. Journal Ilmu Pemerintahan, 145-158.

Herdiana, N. D. (2011). Eksistensi Usaha Angkringan (Studi tentang Strategi Mempertahankan Kelangsungan Usaha Angkringan di Jalan Gejayan, Yogyakarta) (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).

Kotler, Philip and Gary Amstrong. (2012). Prinsip-prinsip Pemasaran, Edisi 13, Jilid 1, Jakarta, Erlangga.

Kusumaningrum, H., Tyas, D. W., & Kusumawati, P. (2022). Angkringan Kopi Joss Sebagai Daya Tarik Wisata Gastronomi Kota Yogyakarta Dan Kondisinya Akibat Pandemi Covid-19. Khasanah Ilmu-Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 13(1), 8-17.

Kusumawati, P., Tyas, D. W., & Kusumaningrum, H. (2021). Pergeseran Selera Gen Z dan Eksistensi Angkringan Kopi Joss sebagai Ikon Gastronomi Kota Yogyakarta Studi Kasus: Masa Normal Baru 2020.

Margono, S. (2018). Upaya meningkatkan daya tarik produk makanan dan minuman oleh-oleh di tempat destinasi wisata melalui kajian tanda pada desain kemasan. Widyakala: Journal of Pembangunan Jaya University, 5(1), 66-76.

Peraturan Menteri Kebudayaan dan Pariwisata No. PM 87/HK.501/MKP/2010 tentang Tata Cara Pendaftaran Usaha Jasa Makanan dan Minuman

Purwohandoyo, J., Lubis, B. T., & Saputra, O. F. (2020). Aplikasi Analisis Swot Kuantitatif Untuk Formulasi Strategi Pengembangan Pariwisata Perdesaan Di Kawasan Lereng Merapi, Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Nasional Pariwisata, 9(1), 66-81.

Rupom, R. S. (2020). IFAS and EFAS Analysis of Maritime Region, Bangladesh: Entwining Strategical Approach. Journal of Bangladesh Institute of Planners, 13.

Satria, E., & Khairudin, K. (2022). Strategi Marketing Pedagang Angkringan Di Era New Normal. Sains: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 14(2), 277-294.

Susilo, Y., & Sarosa, S. (2020). Sektor Pariwisata DIY di Masa Pandemi Covid-19: Strategi Bertahan & Strategi Pemulihan.

Tyas, D. W. (2022). Analisis Perubahan Perkembangan Pariwisata Pada Struktur Ekonomi Kota Yogyakarta Saat New Normal. Kepariwisataan: Jurnal Ilmiah, 16(1).

Wati, K. M., & Faisal, M. A. (2022). Strategi Bertahan Pelaku Usaha Sektor Informal di Jalan Malioboro Yogyakarta dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Kompeten: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 1(3), 127-131.

Zahrulianingdyah, A. (2018). Kuliner sebagai pendukung industri pariwisata berbasis kearifan lokal. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 6(1), 1-9.




DOI: http://dx.doi.org/10.47256/kji.v17i1.202

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


______________________________________________________________________________________________________

Diterbitkan oleh:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.